+38 (098) 708 09 08 м. Львів, вул. Залізнична 20
Жаклін Гарґрівз, Джейсон Берч. Фрагмент статті "Про килимок для йоґи" (з блогу «The Luminescent»)
2017
Фрагмент статті

Жаклін Гарґрівз, Джейсон Берч. «Фрагмент статті про килимок для йоґи (з блогу «The Luminescent»)


Перекладено на добровільних засадах для проекту «YogaScience» Євгеном Єфремовим.

Коротко про авторів:

Джейсон Берч (Jason BIRCH) – Доктор філософських наук у галузі сходознавства (cанскрит) в Оксфордському університеті. Джейсон присвятив себе вивченню cанскриту та, починаючи з 1996-го року, практиці йоґи. Його дослідницький інтерес зосереджений на середньовічних традиціях індійської йоґи, зокрема– Хатха- і Раджа-йоґи.

Жаклін Гарґрівз (Jacqueline HARGREAVES) практикує йоґу з 2008 року. Викладач йоги в Оксфорді до 2012 року. З 2013-го року веде 500-годинні курси з підготовки викладачів йоґи. На даний момент проживає і веде курси в Сінгапурі.

Використання килимка розміром з рушник, який визначає простір, де людина практикує йоґу, здається цілком сучасним. Проте, існують історичні прикладирозміру, якості та типу поверхні, на якій повинен вправлятися йоґ. Задовго допояви інноваційного килимка-підкладки, представленого Анджелою Фармер, і комерційного просування екологічно чистих «липких» карематів, канонічний килимок для йоґи мав довгу і захопливу історію.

Йоґини різних традицій віддавали перевагу певним матеріалам для своїх килимків. Ще за часів «Бгаґавадґіти» (Bhagavadgītā) (близько II-III ст. н.е.) існував припис, що йоґин має сидіти на стійкому сидінні, не надто високому, не дуже низькому, вкритому тканиною, шкірою антилопи або травою куша (6.11).

Кілька століть потому в деяких Тантрах з'явилися більш складні правила використання килимка. Вони були узагальнені в тексті «Пурашчараначандріка» (Puraścaraṇacandrikā), який являє собою збірник підготовчих ритуалів (пурашчарана – puraścaraṇa) для співу мантр. Він був складений Девендрашрамою (Devendrāśrama), який, імовірно, жив у XV столітті.*

Перед розділом, в якому описуються пози (āsana), Девендрашрама включає кілька віршів про типи килимка (також звані āsana), на якому має сидіти йоґ. Головним чином він описує практику тантричного ритуалу. Текст нижче показує, що чимало різних килимків було приписано для використання деякими тантриками:

«Послухайте про [килимки] для Асан, що були запропоновані мудрецями. Необхідно знати, що шкура тигра приносить успіх у всіх справах; оленяча шкура дає майстерність управління [своїм] місцем перебування; килимок з тканини знищує хворобу; килимок, зроблений з очерету, сприяє процвітанню; шовковий [килимок] живить , [а] вовняний полегшує страждання. [Виконуючи] ритуали, які завдають шкоди ворогам, [слід використовувати] чорний [килимок], а в ритуалах, спрямованих на підпорядкування собі [інших] і т.д., – червоний. У заспокійливих ритуалах пропонується використовувати білий [килимок], а у всіх [інших тантричних] ритуалах – різнобарвний. У ритуалах, які паралізують [інших], застосовують килимки зі шкіри слона, а в ритуалах, які несуть смерть – зі шкіри буйвола. [В якості альтернативи], в ритуалах вигнання [ворогів] використовують килимки з овечої шкіри, а в ритуалах підпорядкування – зі шкіри носорога. У ритуалах, що викликають розбрат, має використовуватися шкура шакала, а в ритуалах умиротворення – шкура корови. При повторенні вселенської мантри, [сидіння] на килимку з бамбука [веде до] злиднів, [а сидіння] на килимку з дерева – до нещастя. [Сидіння] на землі викликає страждання, а на камені – хворобу. [Сидіння] на килимку з соломи руйнує репутацію того, хто сидить, а [сидіння] на [килимку, зробленому з] прутів, призводить до потьмарення розуму. [Сидіння] на [поверхні з] цегли призводить до тривожності. Посвячений домовласник ніколи не повинен сидіти на шкірі плямистої чорної антилопи. Аскет, лісовий житель, людина, що дала обітницю безшлюбності (брахмачарья), і людина, яка вчинила ритуальне обмивання [щоби відзначити кінець брахмачарьї], має сидіти на абсолютно квадратному [килимку], зробленому з трави куша, шкіри антилопи або бавовни, піднявшись [над землею] на відстань однієї або двох долонь, або ширини чотирьох пальців».

«Пурашчараначандріка», поза сумнівом, є збіркою, оскільки чимало з її віршів присутні в більш ранніх Тантрах. Вона вчить вісімнадцяти поз, і більшість їхніх назв і описів згадані або в більш ранніх Тантрах, або в текстах, присвячених йозі, таких як «Васіштхасамхіта» (Vasiṣṭhasaṃhitā) XII століття. Кілька поз, описаних в «Пурашчараначандріці», можна знайти лише в «Хатхапрадіпіці» (Haṭhapradīpikā) (XV ст. н.е.), більш ранніх згадок про них у відомих письмових джерелах не знайдено. Оскільки «Хатхапрадипіка» і «Пурашчараначандріка», ймовірно, були написані в одному і тому ж столітті, і обидві є збірниками, то, швидше за все, вони запозичили ці описи асан з більш раннього тексту, який не зберігся до наших часів. Слід зазначити, що такі приписи щодо типу килимка відсутні в текстах Хатха-йоґи.

У наш час форма і бренд Йоґа-мату часто є чітким індикатором стилю практики; ті, хто практикує Аштанґавіньясу (Aṣṭāṅgavinyāsa), віддають перевагу бавовняним ниткам тканого майсорського килимка, в той час як серед тих, хто практикує Айєнгар-йоґу, зазвичай кращою вважається підстилка з липкою поверхнею, яку простіше скласти для використання в якості опори.

З появою групових занять розташування килимків і відстань між ними (для вміщення максимальної кількості учнів і мінімізації фізичних зіткнень), здається, залежить нетільки від популярності Йоґа-класу, але і від культурних звичаїв, що стосуються особистого простору, а також методики навчання певних стилей. Багато з цих правил є негласними, деякі – раціональні, а інші входять до складу ритуалізованої традиції, що постійно розвивається і передається від учителя до учня, створюючи, таким чином, нові обумовлені моделі поведінки.

Деякі моделі поведінки є очевидними культурними звичаями, що походять із Індії, як, наприклад, традиція роззуватися (знак поваги до місця і вчителя). Тим не менш, чимало правил було розроблено, щоби допомогти керувати особистим простором під час спільної практики з іншими учнями. І вони часто мають функціональне призначення, наприклад, використання липкої поверхні килимка для більшої безпеки при виконанні складних асан.

Оскільки в сучасній йозі з використанням асан розвинулися різні негласні норми поведінки, використання килимка стало символом індивідуального прагнення до трансцендентального (або до особистого здоров'я), на противагу до соціальної активності. Це призвело до карбування гасел, таких як «Зійди з килимка та йди у світ» («Off the mat and into the world»), в спробі об'єднати концепції соціалізації та свідомої активності з практикою йоґи. При порівнянні з середньовічною тантричною концепцією досягнення звільнення і влади над світом за допомогою йоги й ритуалів, які виконуються на певному килимку, ці гасла здаються вельми іронічними.

* «Пурашчараначандріка» (Puraścaraṇacandrikā) згадується в тексті під назвою «Крамадіпіка» (Kramadīpikā), що був, імовірно, складений приблизно по закінченні XVI століття (див. АлексисСандерсон, Шіваїстська література (The Śaiva Literature), 2014 р., стор. 69, № 267). «Пурашчараначандріка» (Puraścaraṇacandrikā) містить вірші текстів, які можуть бути віднесені до XII-XIV ст., тому Девендрашрама, автор «Пурашчараначандріки» (Puraścaraṇacandrikā), ймовірно, жив у XIV столітті. Велика частина розділу «Пурашчараначандріки» (Puraścaraṇacandrikā), присвяченого асанам, цитується з посиланням на джерело втексті «Пурашчарьяарнава» (Puraścaryārṇava) (6.109 – 11, 6.116 – 42cd) Махараджі Пратап Сінгх, Шаха Непалу (1774-1777). Розділ, присвячений килимкам, в значній мірі відтворюється (без зазначення джерела) в тексті «Тарабгактісудгарнава» (Tārābhaktisudhārṇava) Шрінарасімхи Тгаккури (Śrīnarasiṃha Ṭhakkura) 1668 р. н.е., (серія тантричних текстів Артура Авалона, 1940, стор. 367), а також у паперовому манускрипті, званому «Асана» (Āsana ') (f. 1т), який зберігається в Національному архіві Катманду (E0991-09), що являє собою збірник описів різних асан і мудр кистей рук. Текстові паралелі також виявлені в тексті «Амшумадагама» (Aṃśumadāgama) (IFP TS3-019), «Саммоганатантра» (Sammohanatantra) (згадана в «Пранатошані» (Prāṇatoṣaṇī) (1820 р. н.е.), «Раматошана Бгаттачарья» (Rāmatoṣaṇa Bhaṭṭācārya), «Мерутантра» (Merutantra) і «Дікшапракаша» (Dīkṣāprakāśa), Майтгіла Джіванатга (Maithila Jīvanātha) (1869 – 1870). Вірш, аналогічний вамшасані (vaṃśāsane), тощо, цитується і приписується Нарадапанчаратрі (Nāradapañcarātra) в «Гарібгактівіласі» (Haribhaktivilāsa) Ґопалабгатті (Gopālabhaṭṭa). Таким чином виявляється, що ці вірші опинилися в ряді тантричних збірок в період пізнього Середньовіччя.


Puraścaraṇacandrikā

NGMPP A42 / 5; зі сторінки 5r, рядки 2 і далі.

uktāni munibhir yāni āsanāni niśāmaya |

sarvasiddhyai vyāghracarma sthānasiddhyai mṛgājinaṃ |

vastrāsanaṃ rogaharaṃ vetrajaṃ śrīvivardhanaṃ |

kauśeyaṃ pauṣṭikaṃ jñeyaṃ kāmbalaṃ duḥkhamocanaṃ |


abhicāre kṛṣṇavarṇaṃ raktaṃ vaśyādikarmaṇi |

śāntike dhavalaṃ proktaṃ citrakaṃ sarvakarmasu |

stambhane gajacarma syān māraṇe māhiṣaṃ tathā |

meṣīcarma tathoccāṭe khaḍgijaṃ vaśyakarmaṇi |

vidveṣe jāmbukaṃ proktaṃ bhaved gocarma śāntike |


vaṃśāsane dāridryaṃ daurbhāgyaṃ dārujāsane |

dharaṇyāṃ duḥkhasaṃbhūtiḥ pāṣāṇe vyādhisambhavaḥ |

tṛṇāsane yaśohāni pallave cittavibhramaḥ |

iṣṭakāyām athādhiḥ syād etatsādhāraṇe jape |


na dīkṣito viśej jātu kṛṣṇasārājine gṛhī |

viśed yatir vanasthaś ca brahmacārī ca snātakaḥ |

kuśājināmbareṇāḍhyaṃ caturasraṃ samantataḥ |

ekahastaṃ dvihastaṃ vā caturaṅgulam ucchritam |

____________________________________________________

Берч Д., Гарґрівс Ж. Фрагмент статті про килимок для йоги (з блогу «The Luminescent») [Електронний ресурс] / Д. Берч, Ж. Гарґрівс. – Режим доступу: theluminescent.blogspot.com/2016/04/the-religiosity-of-yoga-mat.html

Birch J., Hargreaves J. The Yoga Mat ( «The Luminescent» blog, fragment) [Електронний ресурс] / J. Birch, J. Hargreaves. – theluminescent.blogspot.com/2016/04/the-religiosity-of-yoga-mat.html


Про нові переклади наукових статей, присвячених йозі в рамках проекту «YogaScience», можна дізнатися, підписавшись на наш канал в месенджері Telegram з мобільних телефонів і ПК – telegram.me/YogaScience та на сторінці Української федерації йоги (УФЙ) у Facebook – facebook.com/Ukrainian.Federation.Yoga
Бажаєте дізнатись більше та записатись на заняття?

Протипоказання до занять йогою